Wat is het verschil tussen SEO en SEA ?

SEO en SEA zijn veel gebruikte termen, maar wat is het verschil?

SEO staat voor Search Engine Optimization of in het Nederlands: Zoekmachine Optimalisatie. SEA staat voor Search Engine Advertising of in het Nederlands: Zoekmachine Adverteren. In het algemeen worden de Engelse termen gehandhaafd.

De eerste term staat voor dat uw website geoptimaliseerd wordt voor vindbaarheid bij Google, zonder dat u ervoor hoeft te betalen. Tevens wilt u graag hoog binnen de zoekresultaten komen en niet pas op bladzijde zes. Wanneer uw website aangemeld is bij Google gaan die kijken naar de tekst. Dat heet ‘crawlen’. De tekst wordt doorspit op zoek naar relevantie.

Het gebruik van zogenaamde keywords.

Het is van belang dat er in de tekst ‘keywords’ staan die relevant zijn voor datgene wat u aanbiedt of voor datgene wat u wilt vertellen. Bent u ‘Kaasverkoper in Maastricht’, zorg dan dat dit genoemd wordt in de tekst en titel en begin niet over bijvoorbeeld uw verse eieren. Ook moet de tekst relevant zijn voor wat u te bieden hebt, zonder dat die vol komt te staan met keywords. Het vergt enige kunst en inspanning om uw teksten SEO-waardig te maken. Is dat gelukt en komt u hoog te staan, dan kunt u er ook zeker van zijn dat veel mensen klikken op uw website. Gratis.

SEA

De tweede term houdt in dat u betaalt om gezien te worden. Door middel van betaalde advertenties kunt u hoog in de zoekmachine komen. U heeft het misschien al zelf ontdekt in Google wanneer u iets zoekt: de eerste resultaten hebben links bovenin in een kader het woord advertentie staan. 

Tijd is geld.

Dit is een snelle methode om uw bekendbaarheid te vergroten en het werkt meteen. Het nadeel is uiteraard dit dat geld kost, soms veel. Op de korte termijn kan het effect positief zijn, op de lange termijn kan het veel van uw budget vergen.

Via Google Adwords kunt u gericht zoekwoorden inkopen die op uw product of dienst van toepassing zijn. Dit werkt met het Cost Per Click-systeem, hetgeen betekent dat u betaalt per keer wanneer iemand klikt op uw site. Verkoopt u een uniek product zoals bijvoorbeeld Blauwe Kabouterklompjes dan is het Cost Per Click-systeem goedkoper dan wanneer u een veel gezocht product aanbiedt.

Het verschil tussen SEO en SEA

De verschillen zijn duidelijk. Ze hebben beide hun voor-en nadelen. Met de eerste optie bent u goedkoper uit en heeft u op de lange termijn meer voordeel. Wanneer de tekst geoptimaliseerd is, wordt de site sneller gevonden, klikken meer bezoekers en dat zorgt er weer voor dat u hoog blijft. Het nadeel is dat het enige oefening vergt en dat u niet meteen resultaat ziet.

De tweede optie is vooral voordelig op de korte termijn, want u wordt meteen gevonden. Het nadeel is dat het een dure onderneming kan worden. Tevens blijkt uit onderzoek dat mensen vaak advertenties overslaan.

Er is niet echt een aanbeveling. U zult voor uzelf moeten kijken wat het beste voor u is uiteindelijk.

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open chat
1
Hoi. Interessant artikel?
Wist je dat we een educatief platform hebben met waardevolle informatie voor ondernemers zoals jij?