Wat is google analytics en hoe te gebruiken

Google Analytics is een speciaal programma waarmee u in staat bent meer te weten te komen over de bezoekers van uw website. Dit programma houdt precies bij wie uw bezoekers zijn, waar ze vandaan komen en hoe ze zich gedragen op uw website. Google Analytics is onmisbaar wanneer u uw marketingstrategie en uw website wilt optimaliseren.

Google Analytics verplichte kost

Heeft u eenmaal een website, dan wilt u ook gevonden worden. Toch zijn veel ondernemers teleurgesteld dat hun website zo weinig bezoekers trekt. Wat zij niet weten is dat Google niet alleen kijkt naar het aantal bezoekers, maar ook hoe u zelf sleutelt en werkt aan continue verbetering van uw website.

Doelgerichte webaanpassing en advertentiecampagnes

Aanpassingen zijn namelijk alleen zinvol wanneer u het resultaat kunt meten. En dat is precies wat deze tool voor u doet. Daarmee krijgt u bijvoorbeeld inzicht in wat mensen het belangrijkste op uw website vinden en welke pagina het meest bezocht wordt. Is dat niet uw verkooppagina dan weet u wat u te doen staat.

Leer je klanten kennen

Regelmatig bijwerken van de inhoud van uw website is noodzakelijk. Niemand zit te wachten op een verouderde website. Ook het analyseren van de bezoekers neemt Google serieus. Door in ieder geval maandelijks Google Analytics te gebruiken geeft u het signaal af dat u serieus bezig bent met uw website.

Hoe kunt u uw aanmelden

U heeft een Google account nodig
Heeft u die niet dan maakt u een account aan op google.com
Volg het stappen plan en ontvang van Google een code om uw website aan analytics te koppelen
Het lastigste deel is de code verwerken in de pagina’s van uw website die u wilt analyseren. Deze moet u op elke pagina plakken, “voor de tag”. Wanneer u een kant en klare website hebt, zult u de ontwikkelaar moeten inschakelen. Vaak is dit al voor uw gedaan overigens

Aan het werk

Heeft u eenmaal uw account aangemaakt en uw website hieraan gekoppeld (stap 4), dan kunt u er eens rustig voor gaan zitten. Blader rustig door de diverse tab en laat de informatie op u inwerken. Er zijn veel verschillende mogelijkheden.

Vergelijken

Wanneer u bijvoorbeeld een pagina hebt toegevoegd of gewijzigd, wilt u weten of dit resultaat heeft. Of wanneer u op Facebook een campagne heeft gevoerd voor meer naamsbekendheid, dan wilt u natuurlijk zien dat het aantal bezoekjes (kliks) is toegenomen. Handig is dan verschillende periode met elkaar te vergelijken, om het resultaat meetbaar te maken.

Input voor SEO

Met Google Analytics krijgt u ook inzicht HOE mensen op uw website komen. Het laat zien van welke website er doorgeklikt is of met welke zoekwoorden mensen uw website gevonden hebben. Dit biedt natuurlijk inspiratie om de SEO waar nodig aan te passen.

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open chat
1
Hoi. Interessant artikel?
Wist je dat we een educatief platform hebben met waardevolle informatie voor ondernemers zoals jij?