De voor en nadelen van google adwords

Wie snel boven aan wil komen in de zoekresultaten, kan er voor kiezen te gaan adverteren met Google Adwords . Adwords is de naam van het programma van Google waarmee je adverteert voor je website. Maar wat zijn de voor- en nadelen?
Voordeel 1: Gericht adverteren op specifieke Google Adwords doelgroepen
Google Adwords stelt je in staat je publiek te targeten en je doelgroep te segmenteren. Met andere woorden, je geeft aan wie jouw advertentie te zien krijgen. Je kunt dus zelf bepalen wie je doelgroep is. Nu zijn de mogelijkheden van Google Adwords veel beperkter dan bijvoorbeeld Facebook. Het is dus eigenlijk zowel een voordeel, als een nadeel.
Voordeel 2: Alleen mensen die geïnteresseerd zijn, klikken op jouw advertentie
Google laat jouw advertentie zien aan mensen die op dat moment zoeken naar jouw product of dienst. Dat klinkt geweldig natuurlijk, maar u zult Google natuurlijk wel moeten laten weten wat dat dan is. Voor een kapper is dat veel eenvoudiger dan bijvoorbeeld een lifecoach. Slim keywords kunnen kiezen is daarom essentieel voor succes zonder al te hoge kosten.
Voordeel 3: U betaalt alleen per klik
Pas wanneer een bezoeker op uw advertentie klikt, gaat u betalen. Met een goede, duidelijke advertentie en een uitstekende link naar uw best verkopende pagina, kan dit een aardige succesformule zijn.
Nadeel 1: Het kost geld
SEA met Adwords betekent dat u betaalt per klik. Zodra iemand op uw advertentie klikt, betaalt u een bedrag dat u zelf heeft ingesteld of dat Google voorstelt. In ieder geval betaalt u, ook wanneer de bezoeker niets koopt of afsluit op uw site. Ook wanneer mensen per ongeluk klikken kost dat u geld. Iemand die zich zit te vervelen kan u zo veel geld kosten zonder dat er iets tegenover staat (ROI).
Nadeel 2: Het is niet erg transparant
Net als SEO, is Google zelden transparant in haar werkwijze. De kosten van de kliks kunt u zelf bepalen, maar bedenk ook, het is een soort van veiling, waarbij de hoogste bieder de meeste vertoningen en dus kliks kan scoren. Bedenk dat u moet op concurreren tegen de grote der aarde, bijvoorbeeld bol.com of wehkamp.nl. Ook die doen aan Google Adwords en zijn vaak bereid veel meer te bepalen per klik dan een startende ondernemer. Ergo, wanneer u te laag inzet worden uw advertenties wellicht helemaal niet of nauwelijks vertoond. Jammer van uw tijd en geld.
Het is een doorlopend, tijdrovend proces
Om goede resultaten te behalen zult u er dus bovenop moeten zitten. Wanneer nodig, stelt u de campagne bij. Dat is niet altijd even makkelijk. Kiest u uw zoektermen te breed, dan kost uw Adword campagne veel geld maar levert niets op. Omgekeerd kan ook, het kost u niets omdat niemand klikt op uw advertentie. Maar dan levert het ook geen nieuwe klanten.
Het is niet zo eenvoudig als het lijkt dus, en dat is meteen ook een groot nadeel , het vergt een aardige tijdsinvestering. Om veel kliks te genereren in de aanloopfase is het een aardige tool, maar bedenk dat u met SEO en een lange adem, ook heel hoog kunt komen in de Google search ranking.
Tip: Kies voor zoektermen met laag zoekverkeer, hoe specifieker, hoe beter de match! Soms is 1 klik per maand beter dan 1000 kliks per dag. Want u kunt wel veel bezoekers krijgen op uw website, maar als er geen conversie is, is het geld niet echt goed besteed.
Twijfelt u over uw kennis en inzet, neem dan een expert in de hand. Google Adwords is echt marketing voor pro’s. Niet iets wat u er even tussendoor bij doet.
0 reacties