Neuromarketing en het reptielenbrein
Als beginnend ondernemer, in een wereld van digitale advertenties, kan het uitbreiden van een klantenkring als problematisch worden ervaren. Het spreekt voor zich dat er bij uw marketingstrategie sprake moet zijn van informatieve en overzichtelijke content. Echter lijken deze criteria niet altijd voldoende om het menselijk brein tot koopgedrag te stimuleren. Maar wat werkt dan wel?
Wat is neuromarketing?
Neuromarketing is een begrip dat een link legt tussen het hedendaagse onderzoek omtrent marketing en ons brein. Er wordt gekeken hoe wij als mens neurologisch reageren op verschillende marketingstimuli. Het is goed om te beseffen dat, ondanks jaren evolutie en onze behoefte aan civilisatie, wij ooit in het bezit waren van een reptielenbrein. Dit brein is nooit helemaal verdwenen. Het beïnvloeden ervan is als een kinderspel, mits het op de juiste manier wordt toegepast. Hier kunt u als bedrijf goed op inspelen
Hoe werkt dit?
Op het gebied van neuromarketing wordt de klant dus beïnvloed tijdens zijn aankoop. Vereenvoudigd gezegd moet deze een zo hoog mogelijk gevoel van geluk en een zo laag mogelijk gevoel van pijn ervaren. Het gevoel van geluk wordt veroorzaakt door een primitief beloningssysteem in ons brein. Activatie van dit systeem zorgt voor vrijlating van dopamine. Het gevoel van pijn wordt veroorzaakt door activatie van een gebied dat verbonden is aan emoties. Dit gebied maakte pas later zijn intrede in ons brein.
Waar moet een tekst aan voldoen?
Er bestaan verschillende technieken die u kunt gebruiken om de hierboven genoemde gebieden op een juiste wijze te stimuleren. Hieronder een aantal opgesomd.
- Herinner uzelf er voortdurend aan voor wie de tekst bedoeld is. Iedere lezer zou zich aangesproken moeten voelen. Gebruik dus woorden zoals “u” of “jij” en vermijd ellenlange beschrijvingen van uw product of dienst.
- Wek vertrouwen op bij de lezer. Dit kunt u doen door te vermelden welk succes er reeds al is behaald met uw verkoop. Hierdoor lijkt verder succes in deze verkoop een logisch gevolg te zijn.
- Onthoud dat herhaaldelijke blootstelling aan een concept zorgt voor een hogere waardering van dit concept. Stel de lezer dus zo vaak mogelijk bloot aan dat wat u wilt verkopen. Benoem het bijvoorbeeld meerdere malen in uw tekst of maak er op meerdere platforms reclame voor.
- Maak gebruik van afbeeldingen. Het blijkt namelijk dat er, over het algemeen, eerst naar eventuele afbeeldingen gekeken wordt. Daarna wordt de tekst pas gelezen. Dit kan zorgen voor een emotionele reactie bij de lezer en dit kan weer bijdragen aan de reden voor een aankoop.
- Zorg ervoor dat u de informatie die er het meest toe doet aan het begin en aan het eind van uw advertentie plaatst. Mensen neigen vooral naar deze twee plekken te kijken en onthouden de informatie die hier staat dan ook beter.
Het verwerken van deze neuromarketingstrategieën in uw advertentie is een eenvoudige manier om uw verkoopcijfers langzaam maar zeker te laten groeien. Begin dus vandaag nog met het beïnvloeden van het brein!
0 reacties