Wat is een goede webshop SEO strategie?

U heeft een webshop en wilt aan de slag. Uw doel is om te verkopen en zichtbaar te worden tussen alle giganten. Wat is een goede webshop seo strategie? U weet nog uit vorige artikelen dat seo in het Nederlands vertaald wordt als zoekmachine optimalisatie. Hieronder volgen tip voor een webshop strategie met als doel u te helpen om zichtbaar te worden.

Actief met uw webshop seo strategie

Zorg dat uw klanten actief worden op uw website. Het zogenoemde User Generated Content draagt bij aan een hogere positie in de zoekmachine. U kunt dit bewerkstelligen door klanten hun mening  over uw product of dienst achter te laten op uw website. U kunt bijvoorbeeld een korting aanbieden bij een volgende bestelling als ze hun mening willen geven. Dat betekent voor u dubbele winst. Heeft u nog geen klanten? Stel een pilotgroep samen en laat hen hun mening geven tegen bijvoorbeeld 50% korting.

Om klanten over te laten gaan op actie, is het een idee om ‘call to action buttons’ te hebben op uw website oftewel knoppen die uitnodigen voor actie. Een knop met de tekst ‘klik hier’ zegt meestal niet zo veel over het resultaat. Belangrijk is aan te geven wat er gebeurt indien de klant op een knop klikt. Voorbeelden: contact opnemen, offerte aanvragen, product kopen of een contactformulier insturen. Hiermee houdt u de klant op de pagina.

Uniek

Zoekmachines hebben door wanneer u namen van producten van de fabrikant overneemt. Dat wordt niet gewaardeerd en daarom is het van belang dat u zelf een omschrijving bedenkt van het product.

Links

Voeg interne links toe op uw website om die krachtiger te maken. Hierdoor worden pagina’s aan elkaar gekoppeld. Gebruik in uw link zo gericht mogelijke trefwoorden naar producten die soortgelijk zijn. Het voordeel hiervan is dat zoekmachines waarde hechten aan dergelijke teksten. Die worden ook wel ankerteksten genoemd en slaan op de tekst waarin de link staat. Ook dit draagt bij aan betere vindbaarheid.

Snelheid

Creëer een ‘wij-gevoel’. Laat merken dat u begaan bent met uw omgeving en dat u een oplossing biedt voor een probleem. Maar zorg er vooral voor dat u snel bent, dat wil zeggen dat uw webpagina snel wordt geladen. Klanten haken af als webpagina’s traag zijn. Google heeft een tool om te zien waar verbeteringen kunnen worden aangebracht als het om de snelheid gaat. Dit heet PageSpeed Tools. Een belangrijk onderdeel is de reactietijd van de server. Google wil dat het eerste stukje code (time to first byte) binnen 200 milliseconde is geladen.

U kunt uw snelheid verbeteren door bijvoorbeeld foto’s te comprimeren en te investeren in een snelle server. U kunt een Virtual Private Server (VPS) overwegen. Hierop is een apart stuk harddisk, rekenkracht en geheugen gereserveerd voor uw webshop.

SSL/HTTPS

Met een SSL-certificaat op uw webshop wordt die bereikbaar onder de HTTPS, een beveiligde verbinding. Dit heeft enkele voordelen. Uw klanten weten dat hun veiligheid gewaarborgd is, omdat een HTTPS niet onderschept kan worden door derden en zullen zo eerder geneigd zijn om betalingen te doen op uw webshop. Een ander voordeel is dat de webshop sneller zal laden in browser die dit ondersteunen. Bovendien helpt het om hoger in de zoekmachine te komen.

Tot slot

Voor wat betreft webshop seo strategie zijn natuurlijk nog meer manieren voor een goede strategie, maar u wilt natuurlijk wel de bomen door het bos blijven zien. Als laatste kunt u ook altijd kijken hoe anderen het doen. Daar is niets mis mee, zolang u het niet kopieert.

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open chat
1
Hoi. Interessant artikel?
Wist je dat we een educatief platform hebben met waardevolle informatie voor ondernemers zoals jij?