Hoe run je een webshop

Wat komt er bij kijken met het runnen van een webshop? In het volgende wil ik u ook laten zien dat de toekomst ligt in de grotere platformen. En geef ik tips.

Realisme

Er komt heel wat bij kijken om een succesvolle webwinkel te realiseren. Instant succes is geen gegeven en vele webwinkels hebben het loodje moeten leggen. Geen prettige gedachte, maar wel een realistische. En dat is meteen een belangrijk inzicht: realistisch kijken. Het runnen van een webshop vergt realisme.

U krijgt niet meteen honderden bezoekers op uw webpagina zodra die is gelanceerd. Door waardevolle content te schrijven, waar u over heeft kunnen lezen in eerdere artikelen, bouwt u een reputatie op. Niet alleen bij de klanten en bezoekers, maar ook bij de zoekmachine. Wanneer de website goed stáát, dan is het een kwestie van meer bezoekers te trekken.

Voorbereiding

Allereerst is het echter van belang dat u een goed overzicht heeft en dat u goed bent voorbereid. U kunt uzelf de volgende vragen stellen:

  • Wat is mijn aanbod?
  • Wie zijn mijn concurrenten?
  • Op welke markt wil ik me richten?
  • Wat zijn de kosten?
  • Welke prijs vraag ik voor mijn producten of diensten?

Heeft u dat duidelijk en heeft u tevens een goed betaalsysteem gevonden, dan kunt u verdere stappen zetten. Een goed betaalsysteem is een systeem waarbij de klant in een paar stappen kan betalen. Wordt het te ingewikkeld, dan haken mensen af.

Platformen

Alleen is maar alleen. De toekomst ligt in grotere platformen. U kunt zich aansluiten bij zo een platform zoals mijnwinkelkring.nl. Alle begin is moeilijk en door u aan te sluiten op een dergelijk platform, kunt u in één klap een groter bereik hebben.

Bij het kiezen van een platform waarmee u een samenwerkingsverband wilt aangaan, is het relevant dat u zich onderscheidt van de samenwerkende partners. Het is niet de bedoeling dat u dezelfde producten of diensten gaat aanbieden als de partner. Het moet een win-situatie zijn voor u, de samenwerkingspartner en de klant.

Verschillende manieren

Er zijn verschillende manieren waarop u kunt samenwerken, waarbij de een de ander niet hoeft uit te sluiten. Allereerst kunt u overwegen om met de samenwerkingspartner af te spreken elkaar om de beurt te promoten. U kunt het product of dienst van de ander de ene maand aanprijzen en vice versa.

U kunt ook de krachten bundelen en een geheel nieuw product bedenken van u samen. Of u kunt een arrangement bedenken waarin u de producten bundelt en ze zo aanbiedt. Het mooiste is dan als de producten elkaar aanvullen. Een voorbeeld is een klusjesman die samenwerkt met een bouwmarkt.

Delegeren

Het runnen van een webwinkel kost tijd en inspanning. Er zijn zo veel dingen waar u aan moet denken, dat het wellicht handig is om wat zaken te delegeren. Investeren in een expert op het gebied van website bouwen, is een idee. Zo ook iemand te zoeken die kan meedenken over de huisstijl. Dit kan wat kosten, maar u zou ook een deal kunnen sluiten, waarbij u een ruil voorstelt.

Vertrouwen

Een belangrijk element van een webshop is vertrouwen. Dit kunt u in beginsel bereiken met een goede klantenservice. Zo las ik over een man die altijd zijn klanten belde nadat ze iets bij hem hadden besteld. Dit is misschien wat tijdrovend, maar u kunt zich vast voorstellen wat een goede klantenservice voor u betekent en welke vorm die moet hebben.

Mensen doen graag zaken met mensen. U kunt een beschrijving geven over uzelf, een kleine biografie waarin u vertelt waarom u zo goed bent in wat u doet. Ook is het goed om te laten zien dat u al klanten heeft geholpen. Dit kunt u doen door recensies te plaatsen of beoordelingen. Dit alles helpt mee voor uw sociale bewijslast en het scheppen van vertrouwen.

Een klant kan uw webpagina bezoeken, maar nog steeds niet handelen. De klant wil misschien meer informatie. Door het bijhouden van een blog op uw site kunt u daar op inspelen. In een blog kunt u veel informatie kwijt en u kunt het actueel houden door er regelmatig op te schrijven. Hiermee ziet de klant dat u serieus bent en dat u passie heeft voor u product of dienst. De blog moet uiteraard goede content inhouden.

Vertrouwen kunt u ook uitstralen. En wel door het juiste lettertype te kiezen op uw website. Klinkt misschien raar, maar een goed lettertype geeft in een oogopslag aan waar u voor staat. Een advocaat die zichzelf aanbiedt door gebruik te maken van een frivool, sierlijk lettertype komt nu eenmaal niet erg zakelijk over. In dit geval is een zakelijke uitstraling juist nodig. Een goed gekozen lettertype dat constant wordt toegepast, straalt tevens rust uit. Dat geldt eveneens voor foto’s die met zorg worden gekozen.

Langzame beslissers

Bovenstaand is een belangrijke groep. Dat zijn de klanten die extra informatie en zekerheid willen voordat ze overgaan op een beslissing, aankoop. Zulke bezoekers van een website houden van duidelijkheid. Een mooie pagina waar je vervolgens eindeloos op moet zoeken voor je tot actie kan overgaan, werkt niet. U kunt het beste laten zien waar iemand aan toe is door de stappen uit te leggen die volgen wanneer een klant met u in zee gaat. Dit kunt u doen door de volgende vragen duidelijk te beantwoorden:

Hoe werkt de website?

Wat kost het product?

Hoe kan ik me aanmelden?

Wat is het proces?

U kunt zekerheid inbouwen door garantie aan te bieden en uw klantenservice persoonlijk te maken. Zelf heb ik ook altijd graag een echt persoon aan de lijn wanneer ik vragen heb en kunt u me dol maken door op de telefoon door te verwijzen naar een website, terwijl ik wacht.

Snelle beslissers

Een andere categorie is weer de klant die snel wil beslissen. Die geen tijd heeft om te lezen en wil snel zien waar het om gaat. Deze mensen scannen snel de pagina en zijn op zoek naar koopjes. Bij hen draait het om de prijs en wat het oplevert. Door duidelijkheid op de website te verschaffen in één oogopslag en een gebruikersvriendelijke site te hebben, kunt u ook hen wat bieden. Dat betekent ook dat uw website geschikt moet zijn voor mobiele apparaten waar in een eerder artikel aan gerefereerd wordt.

Verkoop

U wilt iets verkopen. Dat is inmiddels duidelijk. Sales mag een belangrijk onderdeel zijn van uw strategie. Het is de kunst een balans te zoeken in het werken aan uw website waarmee u klanten wilt aantrekken en uw verkoop op orde te hebben, zoals het bepalen van uw voorraad, logistiek, leveranciers en alles wat er bij komt kijken. Een spreiding in uw producten qua grootte en qua prijzen is belangrijk. Een divers aanbod kortom.

Kennis

Er is een oud adagium dat zegt dat kennis macht is. Zorg dat u kennis heeft over al datgene wat erbij komt kijken. Verdiep u in online marketing bijvoorbeeld. Er is veel informatie te vinden hierover op het internet. Zorg dat u kennis heeft over uw eigen product of dienst en straal dat uit. Kijk bijvoorbeeld ook naar webwinkels die het niet gehaald hebben. Wat is daar fout gegaan en hoe kunt u die fouten voorkomen? Wat zijn uw valkuilen? Bent u misschien ergens minder goed in en zou u dat kunnen uitbesteden? Zelfkennis is een groot goed. U kent uw sterke, goede kanten en u weet waar u moeite mee heeft.

Plezier

Er komt ontzettend veel bij kijken, bij het runnen van een webshop. Het bijhouden van de site, het verdiepen in klanten, sales en marketing, vertrouwen wekken en noem maar op. Bij al dat werk is het prettig als u plezier blijft houden in datgene wat u doet. Als het uw passie wordt om al uw energie erin te leggen. Zelf word ik erg blij van mensen die gepassioneerd kunnen vertellen over hun werk en een zekere trots uitstralen. Dat zijn geloofwaardige mensen die het verdienen om gesteund te worden.

Samenwerking

In het begin werd aangegeven dat het een goed idee is om aansluiting te zoeken bij een platform. U gaat het opnemen tegen giganten zoals Bol.com en dat is niet niks. Op een online winkelplatform staan verschillende webshops die hun producten aanbieden. Door u aan te sluiten, hebt u een extra verkoopkanaal. Klanten ervaren het als een virtueel winkelcentrum waar ze vanuit huis of waar dan ook, kunnen handelen. Een voorbeeld hiervan is ‘shoppingmalls’ waar een veertigtal winkels uit de Haarlemmerbuurt in Amsterdam zich hebben verenigd en dat nog groeiende is.

Het gebruik van een platform biedt meer verkoopkansen. Er is een mogelijkheid om nieuwe klantgroepen aan te boren wanneer u zich verenigt.

U heeft nu legio tips over hoe een webshop te runnen. Zoals gezegd komt er veel bij kijken. Verschillende klanten met een verschillende aanpak. Het actief bijhouden van uw website op vele manieren. Het vertrouwen winnen van de klanten. De administratie en betaalsystemen op orde. Inzicht in uw eigen kunnen. En met al die zaken ook nog plezier houden om een webshop te runnen. Aansluiten bij een platform geeft ook het voordeel dat u kunt overleggen met collega’s die in hetzelfde schuitje zitten en door samenbundeling van de krachten, kunt u elkaar vooruit helpen naar succes.

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open chat
1
Hoi. Interessant artikel?
Wist je dat we een educatief platform hebben met waardevolle informatie voor ondernemers zoals jij?