Wat zijn semantische zoekwoorden

De wereld verandert voortdurend, als het gaat om SEO en zoekresultaten in Google is het niet anders. Een tijd geleden was het afdoende om een enkel zoekwoord te plaatsen. Sinds Google de ‘semantic search’ geïntroduceerd heeft, en zo beter begrijpt hoe woorden en zinnen met elkaar in verband staan, gaat die vlieger niet meer op.

Het doel van semantische zoekwoorden is sneller en gerichter een antwoord te kunnen geven op een vraag. Als u online goed gevonden wil worden, zult u dit in gedachten moeten houden. Omdat ook Google niet stilstaat en de ontwikkelingen snel blijven gaan, is het zaak zo goed mogelijk hierop te anticiperen.

Hoe werkt het?

Google kijkt dus naar de relatie tussen bepaalde woorden, op deze manier wordt de informatie in de tekst als het ware gegroepeerd. Ieder ‘brokje’ informatie wordt als een entiteit beschouwd. Zo creëert Google structuur en overzicht in de massa aan informatie die online gepubliceerd wordt. Het is het doel van Google om een ware antwoordenmachine te worden.

Door deze structurering kan Google begrijpen welke informatie op uw webpagina staat, en kan het de zoekresultaten verbeteren. Het gaat wat ver om alle technische details te bespreken over hoe Google het precies doet. Het komt er kort gezegd op neer dat als Google begrijpt wat de vraag is en waar die over gaat, Google vervolgens andere relevante of aanverwante informatie aan kan bieden. Als u op een specifieke persoon zoekt, bijvoorbeeld op premier Mark Rutte, dan ziet u meteen een foto erbij. En filmpjes, zijn Wikipedia pagina etc. De z.g. featured snippet.

Een succesvolle zoekstrategie

Het is nodig om de belangrijkste trefwoorden waar u op gevonden wilt worden te gaan uitbreiden en samenvoegen. Niet alleen het onderwerp of de vraag van degene die op zoek is naar informatie moet op uw pagina te vinden zijn, ook het antwoord op de vraag zelf. Om terug te komen op het eerder gebruikte voorbeeld, door de functie van de premier uitgebreid te omschrijven, geeft uw pagina antwoord op alle vragen die mensen zouden kunnen stellen hierover. Omdat Google dit belangrijk vindt, zal uw pagina beter gevonden worden.

Wat te doen?

Allereerst is het van belang te bepalen wat het belangrijkste zoekwoord is voor u. Vervolgens moet u zoveel mogelijk synoniemen of variaties op dit zoekwoord bedenken. Daarna zoekt u naar andere zoekwoorden die aan het belangrijkste zoekwoord verwant zijn en bedenkt u zoveel mogelijk secundaire zoekwoorden. Aan de hand van al deze zoekwoorden herschrijft u uw pagina, waarbij het wel zaak is er voor te zorgen dat de tekst logisch in elkaar steekt en leesbaar blijft.

Aanvullende tips 

Het is aan te bevelen op te werken met ‘structured data’, waarbij u Google als het ware vertelt wat een stukje informatie betekent. Ook is het zinvol waardevolle inhoud te clusteren, bijvoorbeeld door verschillende pagina’s over gerelateerde onderwerpen onder elkaar te vermelden. Zorg voor waardevolle ‘content’ op uw website, maar aarzel niet om ‘do-follow links’ naar andere websites te plaatsen met waardevolle inhoud. Daarmee vergroot u uw betrouwbaarheid in de ogen van Google. Regelmatig iets publiceren op uw website is daarbij ook van belang. Maak ook gebruik van social media om in contact te komen met uw klanten.

Misschien wel de meest waardevolle tip: blijf uw website optimaliseren, ook in technisch opzicht. En schrijven met de bezoekers van uw website in het achterhoofd, natuurlijk.

De invloed van semantische zoekwoorden in de toekomst 

Om ervoor te zorgen dat mensen u ook in de toekomst kunnen vinden, is het nodig om uw webpagina(s) te blijven optimaliseren, zoals hierboven omschreven. Het is nodig te doorgronden waar mensen naar op zoek zijn, zodat u het juiste antwoord op hun vraag kunt geven. 

Hoe de invloed van semantische zoekwoorden zich zal ontwikkelen, is de vraag. Maar dat de invloed toe zal nemen, is zeker.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *