Wat is een featured snippet
Een featured snippet is het uitgelichte zoekresultaat dat bovenaan de zoekpagina wordt weergegeven wanneer iemand een zoekterm of vraag intypt in Google. De featured snippet geeft een korte samenvatting van datgene waarop is gezocht. Het staat boven de reguliere zoekresultaten en valt meteen op vanwege de hoge positie. Google heeft een bepaalde website hoog geplaatst en geeft daarmee meteen de autoriteit van de website aan. Wie zo hoog komt in de zoekresultaten, moet wel een expert zijn op het genoemde gebied. Dat betekent ook dat mensen dat als zodanig erkennen en er voor kiezen om op die website te klikken.
Een andere benaming die gebruikt wordt is Positie #0, omdat het niet gaat om het eerste organische zoekresultaat, maar om een speciaal uitgelicht tekstblok. Het wordt ook aangeduid als ‘Answer Boxes’.
De waarde van een featured snippet
Featured snippets kunnen van grote waarde zijn om klanten te verwerven en te verbinden. Wanneer u zo hoog komt in Google, zullen mensen u als autoriteit ervaren, zoals gezegd, en daarbij vaker aan u denken wanneer ze weer op zoek gaan naar uw product of dienst. Het geeft een sneeuwbaleffect in positieve zin wanneer u er goed gebruik van maakt.
Hoe?
Google gebruikt zijn eigen taal en geeft niet alle geheimen prijs, maar veel kunt u wel zelf doen. Om te beginnen, kunt u zorgen voor een relevante vraag en antwoord. Mensen zoeken in dit geval met Wie, Wat, Waar, Waarom enz. Wie heeft de lekkerste Limburgse kaas (om maar bij mijn voorbeeld te blijven)? Het antwoord op deze vraag moet kort en bondig zijn. Nog beter is het om de vraag letterlijk terug te laten komen op uw site. Google is in staat om vraag en antwoord te koppelen. Dit heet Conversational Search.
Hou de site eenvoudig en overzichtelijk en zorg voor een goede structuur. Als de site gebruikersvriendelijk is, draagt dat bij aan een betere vindbaarheid. Heeft u een foto of plaatje dat ook bij het antwoord hoort, plaats die dan gerust.
Verder
U wilt de bezoeker van uw site lokken om daadwerkelijk uw site aan te klikken en verder te gaan zoeken op uw site. Ze hebben u al gevonden, omdat u antwoord heeft gegeven op hun vraag. Wanneer u nu ook een oplossing biedt, zullen de bezoekers hoogst waarschijnlijk verder gaan op uw site.
Kennisbank
U bent nu gevonden, maar u wilt Google ook laten weten dat u weet waarover u praat. Dit kunt u doen door een kennisbank op te bouwen die logisch gestructureerd is. Hieronder ziet u een diagram van zo een logisch gestructureerde kennisbank. Hierbij is de hoofdcategorie sterk verbonden met de subcategorie die elk weer een artikel krijgen gericht op antwoorden op de vragen van bezoekers.
Een goed voorbeeld van een site die gauw verschijnt bij het stellen van een vraag, is Wikipedia. Die site geeft meteen antwoord op de meeste vragen en is zodanig opgebouwd dat Google hem hoog zet.
Succes?
Bovenstaand geeft een manier aan om een site te verbeteren voor featured snippets. Er bestaat niet een exacte formule om goed te scoren helaas. Het is belangrijk dat een vraag van een bezoeker zo goed mogelijk wordt beantwoord en dat de inhoud van de site ook daarop is gericht. Op die manier maakt u een grote kans om in aanmerking te komen en snel gevonden te worden.
0 reacties