Het AIDA model uitleg en voorbeelden

Het AIDA model is een model dat afkomstig is uit de marketing. Hiermee kunt u bezoekers door de sales funnel loodsen. Van alle vissen die in de zee zwemmen zijn er misschien maar een paar bestemd om klant te worden. Door gerichte informatie kunt u dit proces enigszins sturen. Bovendien kunt u een hoop advertentie geld besparen door u hiervan bewust te zijn.

Voorbeelden

Het AIDA model beschrijft wat ook wel de customer journey  genoemd wordt. Het is een model dat ervan uitgaat dat mensen verschillende stadia doorlopen voordat ze überhaupt actie ondernemen, zoals bijvoorbeeld het kopen van een paar schoenen. Van totale desinteresse tot op zoek gaan, vergelijken en uiteindelijke aankoop. Iemand schoenen laten zien (bijv. als advertentie) terwijl zij op zoek is naar een bikini is zonde van je geld. Hierna volgt uitleg van het AIDA model en voorbeelden.  

AIDA model uitleg

Iedereen die zelf regelmatig dingen online koopt, doorloopt vaak onbewust verschillende fases.  Het AIDA model omschrijft deze, waarbij de eerste letters gebruikt zijn om tot deze afkorting te komen.

  • Aandacht,
  • Interesse, 
  • Desire (behoefte) en 
  • Actie

Het lijkt theoretisch, maar wanneer u rekening kunt houden met deze verschillende fases (die ook door elkaar heen kunnen lopen)  dan kunt u de klant heel gericht van informatie voorzien. En uiteraard uw advertenties hierop afstemmen. 

Met AIDA model  verleidt u de klant

De bezoeker moet eerst gelokt worden (aandacht), dan moet zijn belangstelling gewekt worden (interesse), bijvoorbeeld door afbeeldingen of tekst, dan pas staat hij open voor Desire en wordt hij of zij zich bewust dat hij mogelijk wel een behoefte heeft en dat u, met uw producten of diensten ervoor kan zorgen dat die behoefte vervuld wordt: Actie (bijvoorbeeld aankoop, maar kan ook opvragen van informatie zijn, of inschrijven voor nieuwsbrief). Hoe de customer journey er precies uitziet hangt uiteraard af van het soort business dat u heeft. Maar adverteert u voor uw product, dan is het belangrijk dat de pagina waarna de advertentie linkt, een goede verkoop pagina is. Uiteraard met duidelijke call to action button.

AIDA in de verkoop

Met AIDA kunt u ook de bezoekers van uw website  onder verdelen. U segmenteert als het ware uw bezoekers en stemt daar de informatie op af. Zo zijn er pagina’s met algemene informatie voor bezoekers die nog geen idee hebben of ze wel iets van u willen afnemen. Deze dienen vooral om vertrouwen te wekken. Strooi kwistig met informatie. Dit kan bijvoorbeeld een blog zijn. Bezoekers landen dan per toeval op uw site en lezen daar iets over een product of dienst dat u aanbiedt.  Uiteraard kunt u bezoekers ook naar uw informatie pagina’s lokken met advertenties, om te interesse op te wekken. Uiteindelijk draait het natuurlijk wel om uw verkopende pagina, maar die te vroeg laten zien heeft weinig zin. 

Het gaat vooral om de bewustwording, dat niet iedere bezoeker meteen een klant hoeft te zijn, maar dat wel kan worden door de juiste informatie en sturing. Het AIDA model helpt daarbij. 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open chat
1
Hoi. Interessant artikel?
Wist je dat we een educatief platform hebben met waardevolle informatie voor ondernemers zoals jij?