Tips voor SEO copywriting

Zoals we nu inmiddels weten, wil Google graag de beste websites laten zien. Hieronder volgen tips voor SEO copywriting, wat zoveel wil zeggen als schrijven voor de zoekmachine.

SEO copywriting heeft enkele regels. Het gaat er om dat uw website toegevoegde waarde heeft. Meer dan de nummer één.

Het belangrijkst is dat dat uw website gebruikersvriendelijk is. De ervaring van de bezoekers op uw website is erg belangrijk. Dat betekent dat de website zowel op desktop als mobiel (responsive website) zodanig ingericht moet zijn om alles makkelijk te kunnen vinden.

Maak pagina’s aan met de zoekwoorden (keywords) die voor u belangrijk zijn. Noem die woorden enkele keren op de pagina. De complete pagina moet de inhoud van dat zoekwoord weergeven. Bezoekers van uw website willen antwoord op hun vraag. Zorg dat u die antwoorden geeft en oplossingen biedt. Houd de pagina up-to-date.

Het vergt enige voorbereiding voordat u gaat schrijven. Weet voor welk publiek u schrijft. Leer uw bezoekers kennen door u in ze te verdiepen en af te vragen wat ze willen horen.

Bedenk vanuit welke invalshoek u wilt schrijven. Welke informatie wilt u bieden en welke vragen horen daarbij? Denk ook na over de structuur van de tekst. Des te beter gestructureerd, des te hoger u scoort. 

Aan de slag

Wanneer u voor uzelf een overzicht heeft gemaakt met hoe en wat en voor wie, kunt u aan de slag met SEO copywriting. Houd u aan uw structuur en schrijf voor het publiek dat u voor ogen heeft in een taal die begrijpelijk is en aanslaat. Probeer in de actieve vorm te schrijven, want dat is krachtiger dan wanneer u bijvoorbeeld in de verleden tijd schrijft. Oefen met wat teksten en lees andere teksten om u te laten inspireren.

Veilig

Wanneer u dan zo ver bent, zorg dan dat alles klopt. Uw website moet bijvoorbeeld veilig zijn. Hier heeft u een SSL-certificaat voor nodig, want anders wordt uw website als onveilig beschouwd.

Links

Om u website te verbeteren, kunt u links op uw pagina zetten naar andere websites. Deze kunnen zorgen voor meer bezoekers, waardoor u weer hoger in de zoekmachine komt. Let er wel op dat de links natuurlijk iets met uw product of dienst te maken moet hebben. Google is niet gek. Gebruik links naar expertise en experts over uw product of dienst. De meesten vinden dat belangrijk om te lezen en het geeft kracht.

Krachtige titel

Gebruik een krachtige titel die opvalt en maak sub-kopjes. Dat geeft overzicht en de bezoekers kunnen uw website makkelijker scannen. Zorg ervoor dat de sub-kopjes gevolgd worden door zinnen die er naar terugverwijzen.

Lettertype

Niet onbelangrijk: het lettertype dat u kiest en of u vetgedrukt gebruikt of veel hoofdletters. Let er in ieder geval op dat de website rustig overkomt en lezersvriendelijk is.

Lezen

Lees uw eigen teksten en probeer ze ook hardop te lezen. Lees goed of de indeling logisch is en of de zinnen goed lopen. Verbeter spelfouten. Niks is meer dodelijk dan spelfouten in webteksten. Het komt niet erg professioneel over namelijk.

Terugkoppeling

Vraag anderen om uw teksten te lezen en een terugkoppeling te geven waardoor u uw teksten wellicht kunt aanpassen. SEO copywriting is een proces en het kan ingewikkeld overkomen, maar wanneer u zich verdiept in copywriting en de tips gebruikt, kunt u veel met uw website bereiken.

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open chat
1
Hoi. Interessant artikel?
Wist je dat we een educatief platform hebben met waardevolle informatie voor ondernemers zoals jij?