Tips voor een goede URL structuur SEO
Een goede URL structuur helpt bij de vindbaarheid van uw website binnen de zoekmachine. URL staat voor Uniform Resource Locator. Het is een gestructureerde naam die verwijst naar een website of e-mailadres. Het is van belang dat de URL structuur voldoet aan bepaalde eisen waardoor de website hoog komt te staan in de zoekmachine. Hij staat in de statusbalk van uw browser.
Opbouw
Een goede URL structuur begint met een logische opbouw. De woorden moeten omschrijven wat uw tekst zegt. Bijvoorbeeld: www.domeinnaam.nl/limburgse-kaas-vers . Dat is een duidelijke omschrijving. Slecht zou zijn www.domeinnaam.nl/product-kaas-lekker-varianten-limburg . Het beste is uw beschrijving te beperken van vier tot zes woorden, waarbij het belangrijkste woord vooraan komt. Een te lange beschrijving kan aangezien worden voor spam. Vermijd woorden zoals de, het en een en gebruik het liefst geen hoofdletters. Als mensen zoeken en ze typen kleine letters, terwijl u hoofdletters gebruikt, krijgen ze een foutmelding. Vermijd ook getallen als het kan.
Niet te complex
Maak de opbouw niet te complex. U kunt submappen toevoegen, maar hou de indeling logisch zodat ook de zoekmachine begrijpt. Bijvoorbeeld:
- Voorbeeld.nl domeinnaam
- Voorbeeld.nl/keyword1/
- Voorbeeld.nl/keyword1/keyword2
- Ikea.nl is bijvoorbeeld een goed voorbeeld.
- Ikea.nl
- Ikea.nl/slaapkamer/
- Ikea.nl/slaapkamer/matrassen
Zo komt het heel duidelijk over. Iedereen vindt het prettig om te navigeren op een site die duidelijk is opgebouwd en waar geen tijd wordt verspild met onnodig zoeken. Door de juiste woorden te gebruiken, bent u beter vindbaar in de zoekmachine en komt u hoger te staan.
Er wordt ook wel gesproken over een broodkruimelpad. Vanaf de hoofdtermen strooit u als het ware broodkruimels uit die ook weer terugleiden naar het hoofdpad.
Google Ads
Maak gebruik van Google Ads zoekwoordenplanner, voorheen Google Adwords. Op deze website kunt u zoekwoorden intypen die relevant zijn voor uw bedrijf. In het programma kunt u vervolgens zien hoe en hoe vaak er op de termen worden gezocht. Tevens geeft de website suggesties voor zoekwoorden.
Veranderen
Heeft u eenmaal een goede structuur gevonden, probeer die dan niet te veranderen. Indien u dat wel wilt doen, zorg er dan voor dat u een 301 verwijzing (301 redirect) heeft. Dat is een permanente doorverwijzing van de ene naar de andere pagina die tevens aangeeft dat de oorspronkelijke pagina niet meer bestaat. Google ziet te zijner tijd dat de oorspronkelijke pagina niet meer bestaat en zal de nieuwe pagina in de zoekresultaten naar voren laten komen. De oude verdwijnt op den duur in de zoekmachine.
Check
U kunt altijd kijken hoe u ervoor staat door gebruik te maken van Google Search Console. Hiermee kunt u een compleet overzicht krijgen van uw status. U kunt bijvoorbeeld zien hoe u geïndexeerd bent.
Een goede URL structuur krijgen
Een goede URL structuur is van groot belang voor de vindbaarheid van uw product of dienst binnen de zoekmachine. Maak het uzelf niet te moeilijk, maar hou het eenvoudig en logisch. Verplaats uzelf in degene die zoekt naar uw product of dienst. Ga zelf op zoek in Google en kijk naar het resultaat dat u krijgt en hoe het is opgebouwd. Bedenk goed dat de keywords van uw URL ook terug moeten komen in uw tekst. Op die manier ziet Google dat u serieus bezig bent.
0 reacties