Tips voor een goede blog

Een goede blog boeit uw bezoekers en is een reden om uw website regelmatig te bezoeken. Verzekerd u zich dus van vaste bezoekers en mogelijk nieuwe klanten.  Maar wat is nu een goede blog? En hoe vaak moet u een  blog schrijven?

De goede blog bestaat niet

Wie zelf regelmatig blogs van anderen leest, zal het beamen: er is niet een vaste formule voor de blog. De ene post vooral foto’s en heeft duizenden volgers, de andere post uitsluitend tips over make-up en in waar ze haar kleding koopt, en weer een ander bestaat uit tekst met keywords. 

SEO blog

Veel ondernemers breken zich het hoofd over de inhoud van het blog en vinden het een zware opgave iedere week een nieuw blog te produceren. Maar dat is helemaal niet nodig. Uw bedrijf is uw kindje en u heeft informatie die uw klanten niet hebben. Vertel erover! Wees niet bang geheime informatie weg te geven. U heeft meer in huis dan u denkt.

Zorg voor een pakkende titel, liefst met zoekterm

U schrijft de blog niet voor niets, dus maak mensen nieuwsgierig. Het helpt om de titel als vraag te formuleren, bijvoorbeeld  “Wist u dat het maken van oude kaas 3 jaar duurt?” Of geeft tips en vertel hoeveel en waarover “De lekkerste recepten met biologisch ham”. 

Gebruik afbeeldingen en video’s

Tekst is prima, maar het oog wil ook wat. Foto’s en filmpjes doen het altijd goed. Gebruik je eigen foto’s en opnames, bijvoorbeeld van een gerealiseerd tuinproject of hoe je een bank maakt als je meubelmaker bent. “How to” filmpjes doen het natuurlijk prima en wees niet bang om die zelf te maken, mensen smullen ervan.

Gebruik tussenkopjes

Google leest uw blog ook en probeer te bedenken waarover het gaat. Gebruik zoektermen in de titel en tussenkopjes, die u ook echt als h2 of h3 moet benoemen. Dit helpt met het ranken van de pagina.

Gebruik niet al te lange zinnen voor een goede blog

Google vindt dat teksten op het web niet al te moeilijk moeten zijn. Vermijd dus lange zinnen. Gebruik veel korte zinnen. Woorden van één zin mogen ook. Zeker. Het geeft de tekst actie en snelheid. Schrijf ook actief.  

Zorg voor minimaal 300 woorden

Maar meer mag ook. Standaard is ongeveer 1 a4tje, 500 woorden. Gooi er af en toe een  mega blog tegenaan waarin u alles vertelt over een bepaald onderwerp. 1000-1500 woorden haalt u dan makkelijk.

Zorg voor links

Gebruik links om de bezoeker te leiden naar uw verkooppagina. Niet teveel en niet te vaak, Het moet leuk blijven. Ook een link voor meer informatie naar een externe, betrouwbare website is aan te bevelen.

Blog vaak!

Regelmatig een nieuwe goede blog wordt gewaardeerd. Minstens 1x per week. En scoort omdat een website die regelmatig ververst wordt, hoger rankt in Google. Een actieve webmaster houdt zijn website actueel is de gedachte hierachter.

Blijf uzelf

U kunt uzelf alleen onderscheiden van anderen door uzelf te blijven. Wees niet al te bang dat uw proza niet mooi is. Het gaat erom dat u uw bezoekers iets te vertellen hebt en moeite voor ze doet. Die intentie waarderen bezoekers. En dat is belangrijk, zeker voor lokale SEO.

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open chat
1
Hoi. Interessant artikel?
Wist je dat we een educatief platform hebben met waardevolle informatie voor ondernemers zoals jij?