Mobile seo, hoe moet dat
De mobiele telefoon, hij is niet meer weg te denken uit het leven van de meeste mensen. Ook als het gaat om het opzoeken van informatie en het bezoeken van websites neemt het belang van het mobieltje alleen maar toe. Dat maakt het des te belangrijker dat uw website niet alleen goed vindbaar is, maar ook goed ‘leesbaar’. Ook op een mobiel is het belangrijk dat uw site gebruiksvriendelijk is.
Mobile SEO
Voor veel websites geldt dat meer dan 50% van de bezoekers hun website bezoekt via een mobiel apparaat. Vanaf 2015 wordt via Google meer gezocht op mobiele apparaten dan via desktops of ‘vaste’ computers. Sterker nog, websites die niet ‘mobile friendly’ zijn, worden geweerd uit de zoekresultaten als mensen op hun mobiel zoeken. Mobile SEO is dus essentieel! Wilt u weten of uw website geschikt is voor mobiele apparaten, dan heeft Google een test waar u dit kunt controleren.
Mobiele responsive en adaptive websites
Als u uw website geschikt wilt maken voor mobile SEO ofwel mobiel gebruik, zijn er drie manieren om daarvoor te zorgen. Wellicht de meest effectieve oplossing is om een ‘mobile responsive’ website te bouwen. Het voordeel dat deze aanpak biedt is dat de website opgebouwd wordt gebaseerd op het schermformaat. Als deze tijdens het bezoek wijzigt (bijvoorbeeld als je op een desktop het browservenster verkleint), past uw website zich als het ware aan het formaat aan.
Uw website is dan ‘mobile adaptive’ website, wat betekent dat de inhoud van uw website niet alleen ‘mee rekt’, maar daadwerkelijk aangepast weergegeven wordt. Daarbij kunt u denken aan uitklapmenu’s, het weglaten van elementen en/of een meer handzaam overzicht van uw blogs.
Dynamic serving
Een alternatief is het zogenoemde ‘dynamic serving’. Hierbij reageert uw server met verschillende HTML (de opmaaktaal voor de inhoud van documenten, vooral voor het internet) op dezelfde URL (in dit geval: het unieke adres van uw website). Het betekent kort gezegd dat bij een mobiel apparaat een andere HTML pagina gebruikt wordt dan voor een desktop. De mobiele inhoud is niet zichtbaar als de website benadert wordt via een desktop.
Mobiele website
Een derde mogelijkheid is een volledig aparte mobiele website te bouwen. Het nadeel hieraan is dat u twee aparte websites heeft, wat bijvoorbeeld betekent dat u er voor moet zorgen dat links die verwijzen naar social media (zoals uw Facebookpagina) op beide sites goed werken. En dat u twee sites moet bijhouden, in plaats van één.
Het feit dat de meeste bezoekers van uw website een mobiel apparaten gebruikt, betekent dat het belangrijk is om dat als uitgangspunt te nemen. Het is eenvoudiger om vanuit de mobiele variant van uw website te laten opschalen naar een groter scherm dan andersom.
Hoe sneller, hoe beter
Misschien wel het allerbelangrijkst bij mobile SEO is hoe snel uw website laadt. De grootste frustratie van website bezoekers is een traag ladende site. Ook Google vindt snelheid uiterst belangrijk en mijdt het liefst websites in de zoekresultaten die bezoekers kunnen frustreren. Een laadtijd moet minder dan 2 seconden zijn, wil een site goed zichtbaar en vindbaar blijven.
Wat voor het meeste oponthoud zorgt als het gaat om het laden van een website is grote afbeeldingen etc. op de website. Het moge duidelijk zijn dat die voor enorme vertraging zorgen, iedere keer dat ze geladen moeten worden. Voor mobiele apparaten is het zo mogelijk nóg crucialer dat een site snel laadt. Mensen zijn in het algemeen sneller afgeleid, als ze van een mobiel apparaat gebruik maken is het effect nog snelle en zullen bezoekers sneller afhaken.
0 reacties