lokale SEO tips

Lokale SEO gaat over bedrijven die gebonden zijn aan een fysieke plek. Denk aan de ecologische groenteboer, de holistische masseuse of de yogapraktijk. Als ondernemer wil u graag dat zoekers u vinden op de locatie waar u zich bevindt en/of het service gebied. Zoekers zullen immers ook een plaatsnaam ingeven wanneer ze uw dienst zoeken. Bijvoorbeeld “kapper, Amersfoort”. Lokale SEO tips geven aan hoe u ervoor zorgt dat uw lokale business bovenaan in de zoekresultaten van dergelijke zoekopdrachten verschijnt. U moet namelijk Google wel laten weten dat u een lokaal bedrijf bent. 

Lokale SEO tips op een rijtje

 

Tip 1: Google mijn bedrijf

Wanneer u een bedrijf zoekt, zal Google gebruik maken van uw locatie en dan de bedrijven laten zien in uw omgeving. Dit kan Google echter alleen doen met bedrijven die zich daarvoor hebben aangemeld. Daarvoor moet u gaan naar “Google mijn bedrijf”. Hiervoor kunt u uw bestaande Google account gebruiken of er eentje aanmaken. Vervolgens kunt u naam, adres en bijvoorbeeld openingstijden doorgeven. U krijgt post op dit adres om te checken of de informatie klopt. Is de verificatie gelukt, dan komt uw bedrijf op de kaart.

Tip 2: Zorg voor reviews

Wanneer er veel concurrentie is, bijvoorbeeld omdat er  nogal wat kappers in uw woonplaats zijn, dan kunt u met reviews ervoor zorgen dat u in het zichtbare gedeelte verschijnt. Een review is een beoordeling van uw bedrijf door een klant of bezoeker. Vraag uw klanten of ze een eerlijke review willen plaatsen. 

Tip 3: Vermeld uw adres en woonplaats op de website en social media

Om de bots van Google te vertellen waar uw bedrijf gevestigd is, vermeldt u het adres ook duidelijk op de website en in de metadescriptie(s).  Niet alleen op de contactpagina. U mag gerust een lokale pagina aanmaken waarin u de vestigingsplaats een aantal keren noemt. Niet teveel, want het moet wel prettig leesbaar blijven. Ook op social media als bijvoorbeeld Facebook, kunt u werken aan uw lokale bekendheid. Vermeld daarom altijd uw woonplaats op de bedrijfspagina.

Tip 4: Wordt een lokale bekendheid

Google geeft voorrang aan websites met veel bezoekers. Lokaal kunt u uw website meestal makkelijk naar een hoger niveau tillen door er bijvoorbeeld een prijsvraag aan te verbinden.  Vertel bezoekers van uw website dat u wekelijks een kortingsbon verloot of een product weggeeft aan de iedere 50e bezoeker of klant. Dat zorgt gegarandeerd voor een hoop verkeer naar uw website. Eentje die het ook vaak goed doet is simpel de vraag stellen wat mensen van uw (nieuwe) website vinden, met een linkje ernaar toe natuurlijk!

Tip 5: SEO gaat ook over de leukste zijn in uw branche en regio

Lokale bedrijven kunnen een hoop punten verdienen met leuk zijn of goed doen. Sponsor de sportclub of deel ijsjes uit bij de avondvierdaagse. Door de publiciteit op te zoeken wekt u vertrouwen en dat is al de helft van het werk. Facebook is een hele goede hulp hierbij. Verwijs altijd naar uw website en zorg dat mensen er ook daadwerkelijk heen gaan. Met andere woorden, verschiet niet al uw kruit op social media. Lokale SEO tips gaat immers nog steeds over uw website en hoe u uw bedrijf bovenaan krijgt  in de lokale resultaten.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open chat
1
Hoi. Interessant artikel?
Wist je dat we een educatief platform hebben met waardevolle informatie voor ondernemers zoals jij?