Hoe zoek je goede longtail zoekwoorden

Het kan lastig zijn om concurrentie te omzeilen in een overvloed aan online aanbod. Hoe kunt u met uw website nou het makkelijkst in het vizier van Google terechtkomen? En hoe kunt u bezoekers bereiken waar andere grote bedrijven ook al op azen? Is hier altijd een dikke portemonnee voor nodig óf kan dit ook met minder pijn in uw financiële hart?

Goede longtail zoekwoorden kunnen u in deze concurrentiestrijd gaan helpen.

Wat zijn longtail zoekwoorden?

Longtail zoekwoorden zijn korte woordgroepen die gebruikt worden om een product of dienst online te kunnen vinden. Denk hierbij aan hetgeen dat u invult in de zoekbalk van Google. Deze woorden zijn specifiek en bevatten grofweg drie tot vijf begrippen. Wanneer u hier op een juiste manier gebruik van maakt, kan dit resulteren in een snellere vondst van uw website. Daartegenover staan shorttail zoekwoorden. Deze zijn algemener en van kortere omvang.

Hoe werkt dit?

Goede longtail zoekwoorden brengen twee belangrijke voordelen met zich mee. Ten eerste geven deze bereik tot een specifieke doelgroep. De bezoekers die op uw website terecht zijn gekomen, hebben gebruik gemaakt van meerdere expliciete begrippen. Dit toont aan dat zij al een stukje dichter bij de aankoopfase zijn. Ten tweede reduceert het de hoeveelheid aan concurrerende zoekresultaten. Bij minder van deze resultaten heeft u uiteraard meer kans op een hogere ranking. Bovendien staan gespecialiseerde bedrijven automatisch op een hogere plek in de zoekresultaten bij het gebruik van shorttail zoekwoorden.

Hoe vind je goede longtail zoekwoorden?

Eerstens wil ik u als tip meegeven om logisch na te denken. Wat zou u zelf opzoeken in het geval dat u geïnteresseerd zou zijn in uw eigen product of dienst. Als ú dit kunt bedenken, kunnen anderen dit namelijk ook.

Vervolgens kunt u gebruik maken van al bestaande suggesties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Google suggesties of suggesties op YouTube of webshops. Ook kunt u altijd even kijken naar de gerelateerde suggesties onderaan de pagina met zoekresultaten van Google.

Verder kunt u zoeken naar informatieve platformen zoals gerelateerde fora of websites zoals Wikipedia. Bekijk hier welke begrippen vaak genoemd worden. Goeievraag.nl valt ook onder zo’n informatief platform en ook daar kunt u gebruik maken van suggesties.

Via Google Analytics kunt u ontdekken met welke zoekwoorden uw website voornamelijk wordt gevonden. Met behulp van dit overzicht bent u dus in staat om uw zoekwoorden optimaal te benutten. Er kan gratis gebruik worden gemaakt van de basisvariant.

Ten slotte zijn er ook nog gespecialiseerde tools die u hulp kunnen bieden. Longtail Pro is hier een voorbeeld van. Voor deze tool zal echter betaald moeten worden. Daarentegen is er een gratis variant genaamd Google Keyword Tool.

Met deze tips kunt u, zonder al te veel geld te hoeven spenderen, toch de strijd met online concurrentie aangaan. Succes ermee!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open chat
1
Hoi. Interessant artikel?
Wist je dat we een educatief platform hebben met waardevolle informatie voor ondernemers zoals jij?