Een goede content strategie

Voor het presenteren en profileren van uw bedrijf is een goede contentstrategie onmisbaar. Maar wat is nu precies een contentstrategie en hoe kunt u het op een goede manier laten werken voor uw bedrijf? Nieuwsgierig? Lees dan onderstaand artikel en creëer uw eigen contentstrategie. 

Wat is een contentstrategie? 

Het woord ‘content’ gaat over online informatie die u, via verschillende middelen, kunt delen met anderen. De letterlijke vertaling van het woord is ‘inhoud’. Deze ‘inhoud’ kan voorkomen in allerlei verschillende vormen. Men denkt bij het woord ‘content’ al vaak aan een stuk geschreven tekst, en dat klopt inderdaad. Maar content is meer dan alleen artikelen, blogs of de tekst op uw website. Content kan ook bestaan uit een video, foto’s, infographics of geluiden. Kortom; het is de verzameling aan informatie die je op het internet met elkaar deelt. 

Plannen smeden

Het woord ‘strategie’ gaat over hoe u uw content wilt gaan gebruiken. Plannen maken dus, en richting bepalen. Hoe kunt u uw content inzetten voor uw bedrijfsdoelstellingen? Wat, hoe, wanneer, hoeveel, en hoe vaak? Dat zijn vragen die u tijdens het opstellen van een goede contentstrategie gaat beantwoorden. Want goede content beantwoordt vragen van lezers en potentiële klanten én het helpt gelijk uw bedrijf een stukje verder.

Middelen voor het verspreiden van content

Een belangrijk onderdeel in uw contentstrategie is het bepalen van de middelen die u wilt gaan inzetten om uw informatie te delen. Natuurlijk heeft u een perfecte website waar alles op staat wat uw klanten willen weten. Maar de online wereld is groot en divers en uw website is zeker niet het enige kanaal om uw bedrijf zichtbaar te maken. Ongetwijfeld bent u bekend met de populaire social media kanalen als Facebook, Instagram, Linkedin en Twitter. Via deze kanalen kunt u een groot publiek bereiken. Ook nieuwsbrieven, blogs of advertorials in online magazines zijn goede middelen om uw informatie te delen. 

Maak een contentkalender

Uw contentstrategie kunt u het beste beschrijven in een basisdocument. Dit helpt om specifiek en gedetailleerd zoveel mogelijk plannen en ideeën op papier te zetten. Om het vervolgens concreet en werkbaar te maken neemt u uw plannen op in een matrix (bijvoorbeeld Excel). Op deze manier ontstaat een zogenoemde ‘contentkalender’. Hiermee vertaalt u de strategie naar een praktisch uitvoerbaar werkplan waarin staat wat u wanneer en voor welke doelgroep deelt. En welke middelen u hiervoor gebruikt. Probeer hierbij ook rekening te houden met actualiteiten en kijk bijvoorbeeld eens naar een Issuekalender. Hierop staan belangrijke maatschappelijke onderwerpen, waarop u met uw content op in kunt spelen. 

Uw eigen concrete werkplan

Het hebben van een contentkalender voor het uitvoeren van uw contentstrategie geeft uw acties richting en brengt structuur in uw werkzaamheden. Met een uitgebreide planning weet u precies wanneer u in actie moet komen en dat geeft een hoop rust. Een goede contentstrategie zal uw bedrijf meer bekendheid geven en meer potentiële klanten naar uw website trekken. Hoe meer klanten uw website weten te vinden, hoe beter het natuurlijk is voor uw bedrijf. 

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open chat
1
Hoi. Interessant artikel?
Wist je dat we een educatief platform hebben met waardevolle informatie voor ondernemers zoals jij?