Hoe doe je een gedegen zoekwoorden onderzoek

Een zoekwoorden onderzoek is de eerste belangrijke stap in het SEO-proof maken van uw website. Hebt u een prachtige website, maar levert het u niet genoeg, of niet de juiste klanten op? Dan is het goed om te kijken of u de vindbaarheid van uw website kunt verbeteren. We noemen dat SEO; Search Engine Optimization. Het uitvoeren van een onderzoek naar de juiste zoekwoorden die voor uw bedrijf van toepassing zijn, geeft u meer inzicht in vragen van uw klant. Door uw website hier slim op in te richten trekt u snel meer bezoekers naar uw site. 

Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Om goed naar voren te komen in de zoekmachines is het belangrijk om zo zorgvuldig mogelijk een antwoord te geven op de vraag van uw klant. Waar zal hij precies op zoeken? Zoekt hij naar algemene informatie? Of naar een oplossing voor zijn probleem? En welke woorden gebruikt hij? Om een antwoord te krijgen op deze vragen kunt u een zoekwoorden onderzoek uitvoeren. Hiermee stelt u vast welke zoekwoorden het meest relevant zijn voor uw product of dienst. En daar kunt u dan via uw website handig op inspelen. 

U bent expert!

Er is al veel gezegd en geschreven over SEO en zoekwoorden onderzoeken. Het allerbelangrijkste om in uw achterhoofd te houden is dat U zelf de meeste kennis in huis hebt. U kent uw klanten immers beter dan wie dan ook. U kent uw markt en uw branche het beste. Maak gebruik van uw eigen kennis en begin daarmee uw zoekwoorden onderzoek. Schrijf zoveel mogelijk woorden op waarmee u denkt dat uw klanten zoeken naar uw producten of diensten. Kijk hierbij ook naar synoniemen van die woorden en de specifieke merknamen waarop gezocht kan worden. Vergeet ook niet om even op Google te kijken. De zoekmachine geeft namelijk uit zichzelf al zoeksuggesties onderaan elke pagina. 

Handige tools 

Er zijn een aantal handige tools om u te helpen bij het onderzoeken van zoekwoorden of zoektermen. Voorbeelden hiervan zijn; Google Keyword Planner, Wordstream, KW Finder, Awnserthepublic en Ubersuggest. Sommige tools zijn gratis te gebruiken. Gratis is natuurlijk leuk, maar deze tools geven vaak wel minder inzicht dan de betaalde tools. Gebruik de gratis tools vooral voor inspiratie om uw lijst met zoekwoorden uit te breiden. In de betaalde tools krijg je vaak meer informatie die relevant is voor uw SEO. Bijvoorbeeld het zoekvolume van bepaalde woorden, en hoe vaak er doorgeklikt wordt. 

Optimaliseer uw website

Door u te verdiepen in de zoekwoorden krijgt u een goed beeld van uw klantvragen. Hebt u eenmaal een lijstje met woorden die voor uw product of dienst relevant zijn? Dan kunt u daarmee aan de slag. Optimaliseer uw website, de content en uw artikelen en maak nieuwe landingspagina’s die de vraag van uw klant beantwoorden. Op deze manier maakt u uw website SEO-proof en vinden potentiële klanten makkelijker de weg naar uw bedrijf. U zult zien dat u vaker gevonden wordt en daar houdt u natuurlijk ongetwijfeld meer klanten aan over. 

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open chat
1
Hoi. Interessant artikel?
Wist je dat we een educatief platform hebben met waardevolle informatie voor ondernemers zoals jij?