De ideale lengte van een blog

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: zoiets als de ideale lengte van een blog bestaat niet. Of beter gezegd: je kunt er op verschillende manieren mee om gaan.

Natuurlijk, er zijn kenners die u aan zullen raden vooral niet blogs van meer dan 300 woorden te publiceren, omdat niemand ze dan zou lezen. Het is zeker waar dat naarmate de lengte van een blog toeneemt, de kans dat lezers afhaken eveneens toe zal nemen. Maar lange blogs geven u wel de gelegenheid dieper op een onderwerp in te gaan. Zo kunt u alle relevante informatie te melden. Iets waarmee u zich kunt profileren als expert. Daarmee kunt u (potentiële) klanten aan zich binden.

Het is misschien beter te spreken van een ideale combinatie van blogs, dan van de ideale lengte van een blog. Als u korte, middellange en lange blogs combineert en afwisselt, kunt u van de voordelen profiteren. En heeft u niet al te veel last van de nadelen.

Hapklare brokken

U kunt ultrakorte blogs plaatsen, dat kan niet meer dan één regel zijn. Wel in combinatie met een (link naar een) YouTube-filmpje. Of een kort lijstje van de vijf of tien beste tips, gerelateerd aan uw vakgebied. Denk bijvoorbeeld aan een top tien van SEO tips.

Het voordeel van deze hapklare brokken is dat uw lezers niet snel af zullen haken en het veel waarschijnlijker is dat ze uw blog zullen delen. En dat zorgt voor meer bezoekers op uw website!

Blogs met diepgang

Ieder voordeel heeft zijn nadeel, dat geldt ook voor de ultrakorte blogs. Er kan maar weinig informatie in. Als u bijvoorbeeld uit wilt leggen hoe een badkamer het best aangelegd kan worden of hoe mosselen het best bereid kunnen worden, dan heeft u meer ruimte nodig.

Het nadeel van de lange blogs is ook weer een voordeel: daarmee kunt u zich onderscheiden ten opzichte van uw concurrenten. Dat kan een doorslaggevende factor zijn, naarmate u meer concurrentie heeft. Of als er meer op de zoekwoorden gezocht wordt die ook voor u relevant zijn.

U moet er wel rekening mee houden dat uw blogs minder snel gedeeld zullen worden. Al was het maar omdat slechts weinig mensen de blog helemaal zullen lezen. Mensen zijn minder snel geneigd iets te delen als ze het niet helemaal gelezen hebben. U zult wel de mensen bereiken die juist aan gedetailleerde informatie behoefte hebben. Zij zullen eerder geneigd zijn u als autoriteit op het betreffende gebied te zien, en het schept een band.

Splitsen

Het kan een idee zijn als u echt veel informatie wilt delen om het over verschillende blogs te verdelen. Het voordeel is dat u niet hoeft te schrappen en wellicht wekt u juist interesse op, door aan te geven dat er méér zal volgen.

Dat werkt niet als u tien tips wilt geven en ze over twee blogs wilt verdelen. Dat zal eerder frustratie en ergernis opwekken, zeker als u aangeeft tien tips te verstrekken.

Het werkt wel als u er een serie van kunt maken, met een thema dat in de hele serie duidelijk terugkomt en waarbij de ‘afleveringen’ duidelijk afgebakend zijn.

Gouden regel

De gouden regel wat betreft de ideale lengte van een blog is dan ook dat vooral de inhoud van uw blog van belang is. Als die pakkend geschreven is, zodat de lezer geboeid wordt, is de lengte minder van belang. Uiteindelijk gaat het erom dat uw boodschap overkomt. Wissel daarom af qua lengte, zodat de bezoekers van uw website terug blijven komen!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open chat
1
Hoi. Interessant artikel?
Wist je dat we een educatief platform hebben met waardevolle informatie voor ondernemers zoals jij?