Hoe verlaag ik mijn bounce rate

Een bounce rate wordt bekeken in percentages. Indien u Google Analytics gebruikt, komt het bekend voor. Het betekent simpel gezegd dat de bezoekers wel op uw website klikken, even kijken en weer weg zijn. Ze ‘bouncen’ of te wel ze springen weg. Indien u bijvoorbeeld tien bezoekers op uw pagina heeft en acht daarvan blijven niet om verder te klikken, dan is uw bounce rate 80%. Deze bounce rate wilt u natuurlijk verlagen. U wilt dat de bezoekers op uw website blijven en verder klikken. 

Hoe verlaagt u nu de bounce rate?

Hoe hoog of hoe laag uw bounce rate is en hoe belangrijk dat is voor de zoekmachine optimalisatie, daar zijn de meningen over verdeeld. Echter, in de meeste gevallen hoeft u zich geen zorgen te maken. Mensen die op een plaatje klikken van een grappig katje, zorgen er meestal niet voor dat dat plaatje hoog in Google komt. Het zegt wel iets over de gebruikersvriendelijkheid van uw website. En daar gaat het om.

Het is van belang dat u een snelle website heeft, die snel geladen wordt wanneer bezoekers er op klikken. Mensen willen heden ten dage nu eenmaal directe behoeftebevrediging en zullen afhaken wanneer ze naar hun mening te lang moeten wachten. Dit betekent ook dat uw website voor alle apparaten vriendelijk en snel moet zijn. Vermijd beelden op uw site die er lang over doen om te laden.

De eerste indruk is belangrijk

Een eerste indruk is belangrijk. Is die meteen goed, dan is de kans groot dat bezoekers op uw website blijven. Het gaat hier om secondewerk waarin mensen al beslissen of ze wel of niet blijven.

Relevantie

Bezoekers komen op uw website omdat ze een vraag hebben en op zoek zijn naar een antwoord of informatie. Zorg dat uw informatie relevant is en antwoord geeft op datgene waar de bezoekers op zoeken. U lost het probleem op, moet u maar denken. Beschrijf hoe uw product of dienst het probleem kan oplossen en noem alle voordelen.

Verhaal

Een verdere tip is om een verhaal te vertellen, te omschrijven waar u voor staat. Hierdoor snappen bezoekers meteen wat u te bieden heeft en kunnen ze geïnteresseerd raken in méér. Geef bijvoorbeeld achtergrondinformatie over uzelf. Waarom zou de bezoeker u vertrouwen en wat maakt u zo goed? Indien u antwoord kunt geven op die vragen, wint u het vertrouwen van de bezoekers.

Navigatie

Zorg voor goede navigatie op uw website, zodat bezoekers snel kunnen vinden wat ze zoeken. Maak de navigatieknop goed zichtbaar en gebruikersvriendelijk

Sociale media

Wees actief op sociale media waarbij u een band kunt opbouwen met de bezoekers. Onderschat tevens niet het belang van email om de bezoekers blijvend te bereiken. Dit alles vergroot de kans dat bezoekers op uw website blijven. Tegelijkertijd leert u uw publiek kennen.

Product of dienst

Wat heeft u de bezoekers of klanten te bieden? Vertel over uw product of dienst en noem ook het prijskaartje, zodat iemand weet waaraan hij of zij toe is. Probeer enige urgentie in te bouwen: als u nu niet bestelt, dan….

Duidelijkheid

Wees duidelijk en bouw een ‘call to action’ in op uw website. Dit betekent dat u bezoekers uitnodigt om over te gaan op een handeling gericht op uw product of dienst.

Google Analytics

Google Analytics is onvermijdelijk indien u wilt weten wat uw bounce rate is. U kunt het op allerlei mogelijke manieren instellen, waardoor u op uw eigen manier de informatie kunt bijhouden en er uw voordeel mee kunt doen.

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open chat
1
Hoi. Interessant artikel?
Wist je dat we een educatief platform hebben met waardevolle informatie voor ondernemers zoals jij?